Leef jij met je voet op het gas of op de rem?

Wist je dat je lijf een gas en rem heeft? Dat wordt geregeld via je centrale zenuwstelsel. De parasympaticus (de rem) en de sympaticus (gas) genoemd. Deze beide elementen heb je nodig. De sympaticus om in actie te komen, om letterlijk in beweging te komen, angst te voelen en te zorgen voor je eigen veiligheid, om grenzen aan te geven wanneer je voelt dat er overheen gegaan wordt.

De parasympaticus zorgt voor ontspanning, dat je ademhaling rustiger wordt, je lijf zich ontspant.

In deze maatschappij is de sympaticus vaak ‘aan’. Deze zorgt voor adrenaline, die ons een boost geeft.  Om in balans te blijven is het essentieel dat de gas en de rem elkaar afwisselen, zodat je lijf het kan volhouden. We zijn gewend om vaak het gaspedaal in te trappen. Het lukt niet goed om te ontspannen, je voelt je onrustig van binnen, chaotisch en mogelijk opgejaagd. Dit komt omdat je sympaticus te vaak ‘aan’ staat. Het is van belang om je parasympaticus aandacht te geven.

Door:

  • te ontspannen
  • in de natuur te zijn
  • tijd te nemen om te doen waar je plezier aan beleefd
  • in een flow te raken
  • rust momenten in je dagelijkse activiteiten te hebben.

Leven vanuit rust biedt momenten waar je de rem leert gebruiken.

Je leert:

Gas terug te nemen en in de rust te komen, ook al voelt het vaak onwennig. Het confronteert je met jezelf, je onrust, je gedachtes. Maar door vol te houden zul je merken dat het je goed doet. Dat je tot rust komt. Zowel je lijf als je gedachten hebben tijd nodig om tot rust te komen. 

 

Leven met stress

Het leven van alledag zit vol met stressoren. Dat is op zich niet erg, stress zet aan tot actie en kan veel voordelen hebben. Stress is nodig in het leven. Stress geeft adrenaline, zet je aan tot acties en geeft een boost. Maar als de stress teveel wordt, je stressgevoelig bent of je vindt het lastig om op een positieve manier met stress om te gaan dan kan het leven met stress zwaar zijn. Je raakt uit balans, je ervaart lichamelijke en mentale klachten en het lukt niet meer goed om van je leven te genieten.

Op een gegeven moment kom je op een punt dat je je leven niet meer wilt laten bepalen door al die stress.

Maar hoe doe je dat? En hoe kun je meer leven vanuit rust?

Dit kan door:

  • tijd te nemen voor jezelf.
  • voor wie jij bent en wat je wilt.
  • naar binnen te kijken naar wat er in je leeft, je verlangens, je dromen, je wensen, maar ook je talenten, de mensen om je heen, je werk en je omgeving
  • door actief aan de slag te gaan met de stressoren in je leven
  • door soms letterlijk even afstand te nemen van je thuis
  • afstand nemen van alle drukte en geluiden om je heen

Op deze manier lukt het beter om met afstand naar jezelf en je leven te kijken en je te bezinnen op hoe je in het leven wilt staan en wat je daarbij nodig hebt. 

 

Leven vanuit rust

Rust in je leven willen we allemaal toch?

Maar het is alleen een utopie om te streven naar een leven waar altijd rust is. Ik denk dat niemand altijd rust wil. Als mens zijn we op zoek naar uitdagingen, willen we groeien, ontdekken, creëren. Daar is stress een onderdeel van.

Leven vanuit rust heeft veel meer te maken met hoe je vanuit een innerlijke én uiterlijke houding met stress om kunt gaan.

  • Je kiest ervoor om de stress niet de overhand te laten nemen.
  • Je weet wat ervoor nodig is om weer tot rust te komen, je weet hoe je je lijf en gedachtes kunt laten ontspannen.
  • Je weet wat belangrijk voor je is door goed voor jezelf te zorgen en daardoor ook voor anderen.
  • Je hebt genoeg energie over voor de dingen die op je pad komen.
  • Je kent jezelf en je gedachtes en emoties goed waardoor het je beter lukt om met tegenslagen en teleurstellingen in het leven om te gaan.

Als je zo in het leven kunt staan, met tijd voor jezelf, aandacht voor jezelf, acceptatie van jezelf…dan leef je vanuit rust.