Geef je brein eens wat rust!

Van de week las ik in een Flow-magazine uit 2012 een mooi artikel over stilte.

Wist je dat dieren heel gevoelig zijn voor wat er werkelijk om hen heen gebeurt? Het blijkt dat hun stress-systeem wordt aangezet op het moment dat het daadwerkelijk nodig is. Daarna wordt dit vanzelf weer uitgezet.  Wij beschikken over taal, daardoor kunnen wij ons iets in de toekomst voorstellen zoals het in het nu zou gebeuren. Dit is bij dieren anders, die leven in het nu. Wij kunnen ons dingen herinneren en vooruit denken. Het probleem bij ons mensen is dat ons emotiestysteem (wat in je brein zit) denkt, dat wat je denkt of zegt op dat moment echt gebeurt. Daar komt bij dat wij in een snelle en drukke maatschappij leven met veel invloeden van buitenaf. Er moet veel en als iets niet moet dan leggen we dit gevoel onszelf wel op (bewust of onbewust). Hoe meer je het gevoel hebt iets te moeten, hoe meer het plezier verdwijnt.

Dus…

Als je je gestresst voelt, heb je de neiging een paar activiteiten op te geven, om je te kunnen focussen op wat je moet doen. Als je merkt dat de stress niet minder wordt, geef je nog een paar dingen op en vervolgens nog een paar, maar de dingen die je het eerst geneigd bent op te geven, zijn nou juist die zaken die jou het meest voeden en je energie geven! Je gaat niet meer naar het koor, je zet het sporten even op een lager pitje, je nodigt geen vrienden meer uit en je maakt geen lange wandelingen meer. Je bent geneigd te zeggen: ‘Dat doe ik later wel weer, nu ff niet’. Eigenlijk ben je dan je gewone leven aan het uitstellen, maar het leven is nu, niet later.

 

Maar hoe dan wel?

Hoe zorg je dan wél voor meer rust in je leven? Door jezelf af te vragen: ’Is wat ik nu doe echt wat ik wilde doen?’ Denk bijvoorbeeld aan het internet. Je bent van plan een recept op te zoeken voor een maaltijdsalade voor deze week. Je klikt en klikt. Je komt een interessant artikel tegen. Ondertussen zoek je Facebook even op. Je hoort een mailtje binnenkomen, dat je beantwoordt en ondertussen reageer je op een whats-appje. Een uur later stap je achter je computer vandaan en kom je erachter dat je nog steeds dat recept niet hebt…

Geef je brein rust!

Voor je brein is het enorm belangrijk om tot rust te komen. Als je je brein zoveel input geeft dat het constant actief is en je lijf blijft opdragen adrenaline aan te maken, geeft je brein een signaal af dat je heel productief en creatief bezig bent. Je emotionele brein (om specifiek te zijn je amygdala) komt dan in een vecht/vlucht modus. Je denkt dat je je haast om je doelen te halen, maar je brein staat in de modus van ergens voor wegrennen. Dat doorbreek je door in het moment te zijn én te blijven! Dus als je je hebt voorgenomen een recept voor een maaltijdsalade op te zoeken, doe dit dan ook! Stick to your plan! Neem vervolgens een korte pauze om vanuit die pauze de keuze te maken of je Facebook gaat openen of niet. Kleine pauzes helpen je om bewust keuzes te maken. Het betekent niet dat je niets doet, het betekent dat je kiest in plaats van op de automatische piloot te reageren. Ik zeg je…het is niet makkelijk…want onze brein houdt van al dit piepjes, prikkels en uitdagingen…daar is ie voor gemaakt…maar je brein heeft zo nu en dan ook even rust nodig. Net zoals je rust nadat je hebt gesport of gewerkt of gewandeld.

Focussen geeft rust.

Het geeft rust als je je kunt focussen, als je één activiteit tegelijkertijd doet. Geen twee of drie. Oefen dit door elke dag iets te doen waar je je volledige aandacht bij houdt. Bijvoorbeeld bij een telefoongesprek, een wandeling of het koken. Eén ding tegelijkertijd doen zorgt voor rust in je koppie. Op deze manier zul je steeds beter in staat zijn uit de constante hectiek te stappen. En geloof mij…oefening baart kunst!

 

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *