Drie tips voor meer rust in je hoofd

rust in je hoofd

 

We hebben de stilte nodig om helder te worden vanbinnen.” * Anselm Grun

* (dit blog is geïnspireerd door diverse boeken van de Benedictijnse monnik Anselm Grun)

 

Stilte in kloosters

Stilte is in kloosters een belangrijke oefening. Het klooster is een ruimte van stilte. Er wordt niet gesproken in de gangen. Zwijgen was voor de monnik Benedictus niet alleen de manier om de vele zonden van de tong te vermijden. Het zwijgen had en heeft veel meer een spirituele functie; het confronteert je met je eigen waarheid. Gedurende het niet praten komen er allerlei gedachtes bij je op. Het is goed om deze gedachtes de ruimte te geven en te bekijken, te herkennen, erkennen en te accepteren en zelfs met ze in gesprek te gaan om ze vervolgens los te kunnen laten.  Het zorgt voor rust in je hoofd als je je op deze manier weer los kunt maken van je gedachtes om stil te kunnen worden in je hoofd. Want je hoeft lang niet alle gedachtes aandacht te geven. Want dit zijn er gemiddeld tussen de 60.000 en 80.000!!! Maar vaak zijn dit terugkerende gedachtes of houden ze verband met een aantal terugkerende onderwerpen. Als je je gedachtes leert herkennen, erkennen en kunt accepteren, is het gemakkelijker om je gedachtes weer los te laten.

 

Uiterlijke stilte

De eerste monniken wisten dat je uiterlijk stil kan zijn, maar dat het van binnen door kan blijven spreken.  Als je voortdurend gedachten over anderen of constant gedachtes en oordelen over jezelf hebt, is het uiterlijke zwijgen zinloos. Je hebt geen rust in je hoofd.  Het is immers een voortdurend innerlijk spreken en oordelen. Er is dan absoluut geen sprake van stilte in jezelf. Het doel van zwijgen is om een ruimte van stilte te openen, waarin je geheel jezelf kunt zijn vrij van alle verwachtingen van buiten en van al het aanpassen aan de wensen van anderen. Velen die naar stilte-trainingen of stilte-retraites in het klooster komen, hebben in het begin moeite met het uiterlijke stil zijn. Daarna is het een oefening om innerlijk stil te worden. Sommigen lukt dat wel, anderen niet. Het is een kwestie van oefening. Als het je lukt om zowel uiterlijk als innerlijk te zwijgen dan merk je, dat je wordt bevrijd van de druk om steeds maar iets interessants te moeten of willen zeggen. Je mag eenvoudigweg zijn wie je bent en accepteren wat er is. Vandaag de dag houdt stilte in dat je je terugtrekt van de stortvloed aan informatie en van de druk van de maatschappij. Het doet goed om jezelf er tussendoor aan te onttrekken en helemaal op jezelf te zijn. Stil zijn opent een ruimte in jezelf waarin alle drukte naar de achtergrond kan verdwijnen, waar je in contact komt met je ziel, wie je echt bent. Waarin je, zonder jezelf te moeten bewijzen, helemaal jezelf kunt zijn.

Stil zijn betekent met jezelf in contact komen. Het bewust ervaren van dingen bij jezelf, maar ook om je heen.

 

Stil leren zijn

Leren stil zijn is geen gemakkelijk iets. Persoonlijk houd ik van praten, van delen. Zelfs kloosterlingen hebben soms lange tijd nodig om werkelijk vanbinnen te zwijgen. Vaak is het een dagelijkse strijd, maar het is het waard. Een aantal Duitse kloosterlingen brengen hun tijd op de volgende manier door:

  • Broeder Hugo uit een klooster in Duitsland heeft voor het slapengaan een stilteperiode gereserveerd,
  • de beweeglijke zuster Agnes zwijgt terwijl ze creatief bezig is
  • pater Meinrad gaat op een bankje zitten, doet zijn ogen dicht en luistert naar zijn binnenste.

Zwijgen hoeft en kan in ons leven geen permanente toestand te zijn. Vele situaties vereisen woorden. Soms eventjes stil zijn, kan helpen om rust te ervaren, zowel vanbinnen als vanbuiten. Alles op zijn tijd, zo kunnen wij leren van kloosterlingen.

 

Drie tips die je kunnen helpen om stiller te worden

Tip 1

  • Waag het er eens op wat vaker op de dag stil te zijn. Zo kun je immers onverwachte schatten in jezelf ontdekken! Probeer jezelf te begrenzen door wat minder vaak iets te zeggen.

Tip 2

  • Probeer het eerst met en kleine stilteperiode. Begin met 5 minuten. Bijvoorbeeld na je ontbijt of drink eens bewust een kopje koffie in stilte.

Tip 3

  • Probeer tijdens een gesprek eens wat meer stil te zijn en te luisteren. Ontdek wat er gebeurt.

Leef vanuit rust!

Esther

 

Wil je oefenen met stiller zijn?

Ga dan mee met de stilte-retraite in april of ga mee met een bezinningswandeling.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *