Stresscoaching

Bezinningscoaching

Als jij aan stress denkt, denk je dan aan iets negatiefs of positiefs? Waarschijnlijk negatief. Stress is vaak op een negatieve manier in de media. Stress moet je vermijden, stress is ongezond, etc. Ik heb veel cursussen gevolgd en boeken gelezen over met name de negatieve gevolgen van stress. Deze methodes en middelen paste ik toe in mijn coaching, maar ik bleef me afvragen of dit nu alles wat m.b.t. stress. Dit antwoord kreeg ik toen ik in 2017 het boek ‘Sterker met stress’ van Kelly McGonigal las. Door dit boek ben ik heel anders tegen stress gaan aankijken en bestrijd ik stress niet meer, maar kijk ik samen met jou waar je stress voor staat, wat je het beste kunt doen als je stress ervaart en hoe je je mindset t.a.v. stress kunt veranderen. Want stress is niet alleen maar negatief, stress kan heel goed voor je lijf zijn. Je kunt sterker met stress worden, maar dan moet je wel weten hoe!

Wist je dat;

  • als je je mindset over stress aanpast dit van positieve invloed is op je gezondheid?
  • de beste manier om stress te beheersen niet het verminderen of vermijden is, maar door er anders over te denken?
  • dat het een positief effect op je kan hebben als je zelfs je stress omarmt en niet ziet als de vijand?

Als stresscoach help ik je niet van je stress af, maar laat ik je beter worden in je stress.
We krijgen voornamelijk nogal de negatieve kanten van stress voorgeschoteld in de media. Deze negatieve kanten zijn er ook echt wel! Zo kan langdurige stress een negatief effect op je gezondheid hebben. Je krijgt last van allerlei vage klachten, voelt je moe, overweldigd en kunt niet meer functioneren zoals je voorheen altijd deed. Je klachten gaan we als eerste aanpakken!

Je krijgt praktische oefeningen die je leren anders tegen je stress aan te kijken. Je leert na te denken over de rol die jouw stress speelt. Wat zegt dit over jouw doelen je persoonlijke waarden? Je leert hoe je ten tijden van stress je stress anders kunt gaan zien zodat dit je helpt. Alle oefeningen en handvatten zijn bedoeld om je sterker te laten worden mét je stress. Op deze manier heb je zelf invloed op je lichamelijke en emotionele gezondheid. Je wordt gecoacht om je eigen kracht, je moed en je compassie te ontdekken en te vergroten.

Opgelopen tekorten?
Naast hoe je tegen je eigen stress aankijkt, is het ook belangrijk om je levensstijl onder de loep nemen. Dit doen we met behulp van de bravermanstest. Deze test geeft een indicatie waar je klachten eventueel vandaan kunnen komen. Hoe is het gesteld met je neurotransmitters (neurotransmitters zijn boodschappers in ons lichaam die dit alles regelen en bepalen in grote mate hoe je je voelt en hoe je op iets reageert. Het kan zijn dat je door langdurige stress, een operatie, een bevalling, een life-event, e.d. bepaalde tekorten hebt opgelopen) Door de test komt naar voren waar eventuele tekorten zitten. Je krijgt een advies over hoe je deze tekorten door middel van je levenstijl zoals ontspanning, voeding en eventueel voedingssuplementen kunt aanvullen.

Iets meer info over stress, je zenuwstelsel en hormonen (neurotransmitters)

Zenuwstelsel

Je lijf heeft twee zenuwstelsels. Het centrale zenuwstelsel (stuurt je spieren aan waardoor je kunt bewegen) en het autonome zenuwstelsel (dit regelt automatisch alle functies in je lijf zoals ademhalen, je hartslag, bloeddruk etc.)

Rem en gas

Het autonome stelsel bestaat uit twee takken. Je gas en rem eigenlijk. Het gas is de sympaticus, deze zorgt voor actie, voor adrenaline. De rem is de parasympaticus, deze zorgt dat je bloeddruk daalt, je spieren zich ontspannen, je weer tot rust komt.

Neurotransmitter

Er zijn vier belangrijk neurotransmitters.

Gaba

Zorgt voor rust en ontspanning. Stabiliseert de ritmes van je hersengolven. Dempt gevoelens van onrust en overprikkeling. Zorgt dat adrenaline daalt. Zorgt voor een rustige gemoedstoestand

Serotonine

Zorgt voor goede balans in je emoties. Voorloper van melatonine waardoor je in slaap valt. Zorgt ervoor dat je zin hebt om dingen te ondernemen

Dopamine

Zorgt voor energie. Overzicht kunt houden. Je goed kunt concentreren. Daadkrachtig

Acetylcholine 

Zorgt voor herinneringen. Dat je gefocust en snel kunt denken. Voor scherpe zintuigen. Dat je, vanuit oprechte, interesse, geïnteresseerd bent in anderen.