Bezinningswandelingen

Wandelen zorgt voor rust

Wist je dat wandelen voor rust zorgt? Wandelen zorgt o.a. voor rust in je hoofd. In groepsverband wandelen zorgt voor verbinding en saamhorigheid. Dit is een fijne emotie. Door te wandelen lukt het verwerken beter en lukt het vaak beter om dingen helderder te zien, waardoor je rust in je hoofd ervaart. Maar wandelen is voor nog veel meer dingen goed, nl; Het is gezond voor je hart- en bloedvaten Volgens onderzoek blijkt dat mensen die minstens 2,5 uur per week wandelen, een gunstiger cholesterolprofiel hebben. Wandelen zorgt voor meer weerstand tegen ziektes. Onderzoeken tonen aan dat regelmatig wandelen in groepen de gezondheid in algemeen verbetert. Helpt bij het afvallen en houd je gewicht op peil Wetenschappers zijn erachter gekomen dat wandelen een uitstekend middel is om in te zetten als je gewicht wil verminderen. Zorgt voor minder kans op dementie en Alzheimer Onderzoekers zijn erover uit dat regelmatig de benenwagen nemen je bovenkamer in topconditie kan houden tot op hoge leeftijd. Wandelen maakt je botten sterk Vrouwen die regelmatig een rondje wandelen blijken minder verlies van botweefsel te hebben, dan hun zittende seksegenoten. Wandelen is goed voor je buik, billen en benen Wandelen verstevigt de spieren, waardoor met name je onderlichaam er strakker uit komt te zien. Wandelen maakt je vrolijk Onderzoeken tonen aan dat wandelen gunstige effecten hebben op depressiviteit, slapeloosheid en angsten. Wandelen verhoogt de rustgevende neurotransmitter GABA. Door wandelen leef je langer Als je regelmatig wandelt kan je je leven verlengen, zeggen onderzoekers. Wandelen vermindert stress Door te wandelen verminder je op een natuurlijke wijze de geestelijk stress. Opvallend is dat het wandelen in de natuur, met veel groen om je heen, voor een nog sterker effect lijkt te zorgen. Wandelen zorgt voor rust in je lijf. Het stresshormoon cortisol vermindert na een half uur wandelen het helpt om vet te verbranden en je een betere stofwisseling krijgt dat je het gelukshormoon endorfine en dopamine aanmaakt waardoor je je na het wandelen vaak stukken beter voelt. door buiten te zijn krijg je vitamine D binnen.

Bezinnen

Bezinnen betekent 'nadenken' of 'opnieuw ergens over nadenken' of 'de tijd nemen om over iets na te denken'. Pelgrims van vroeger wandelden van de ene plek of klooster naar de andere. Pelgrimeren betekent 'wandelen over de akkers'. Tegenwoordig bedoelen we met pelgrimeren dat je wandelt met een bepaald doel. Door te wandelen ben je actief, maar heb je tegelijkertijd ruimte en tijd om rustig om je heen te kijken en je bewust te worden van je omgeving. Wat zie je, wat ervaar je, wat ruik je? Maar ook wat wil ik, ben ik goed bezig, wil ik het anders? Omdat wandelen niet snel gaat kun je je gedachtes wat laten mijmeren, wat vaak ruimte schept in je hoofd. Wandelen is goed voor alles. Je lijf, maar ook zeker je psyche. Je humeur wordt er beter van. Na een wandeling voel je je vaak voldaan. Als je mee loopt met de bezinnings-wandeling lopen we aan de hand van een bepaald thema. Er wordt iets verteld waar je tussen het praten door over na kunt denken. Soms wordt er iets gedeeld in de groep, maar dit hoeft niet. In alle rust word je stilgezet bij jezelf, je gedachtes, maar ook wat je tijdens de wandeling ervaart. Je loopt deze wandeling voor jezelf, of je even te bezinnen, stil te staan bij zaken in je leven. Ondertussen geniet je van de natuur, het wandelen en de ontmoeting met anderen.

Wanneer?

Iedere eerste vrijdag van de maand.
Kijk op facebook naar de exacte data, tijd, plaats en thema.
Je kunt per keer mee komen lopen.
Kosten zijn € 7,50 p.p.