Ontspan en kom tot rust door Tikva

 

  • Wil je ervaren wat Tikva voor je kan doen?

  • Vind je het lastig om je lichaam en je hoofd te laten ontspannen?

  • Wil je leren hoe je je autonome zenuwstelsel tot rust brengt d.m.v. Tikva?

  • Wil je een weekend lang bezig zijn met je geloof?

  • Wil je ervaren wat olieeën voor effect op je kunnen hebben op het gebied van rust?

 

Wat is Tikva?

Tikva is voor degenen die een evenwichtig leven willen leiden voor geest, lichaam en ziel.
Eenvoudige lichaamsoefeningen voor meer mobiliteit en flexibiliteit worden afgewisseld met Bijbelwoorden op ontspannende muziek die speciaal voor Tikva is geschreven.

De combinatie helpt je te vertragen, negatieve gedachten te veranderen en geeft hoop.

Woorden

Woorden uit de Bijbel wordt gecombineerd met beweging en draagt bij aan de vernieuwing van onze gedachten.

Daarom lezen we tijdens een Tikva-sessie bemoedigende Bijbelteksten die opbouwen en bemoedigen.

Beweging

Tikva heeft tot doel impact te hebben op je hele wezen, op wie je bent.

De lichaamsbewegingen zijn hier een essentieel onderdeel van en zijn eenvoudige, effectieve oefeningen die een grotere mobiliteit, een betere ademhaling en een verhoogde bloedcirculatie bevorderen, wat de flexibiliteit en stabiliteit bevordert.

Gedachten

De bewegingen bij Tikva zijn ontwikkeld in overleg met een fysiotherapeut en zijn ontworpen met als doel een verhoogde doorbloeding te bevorderen in spieren die doorgaans worden beïnvloed door spierspanning en stijfheid.

De bewegingen worden in een rustig tempo uitgevoerd, waarbij bewegingen aanpast kunnen worden aan je eigen mogelijkheden.

De bewegingen dragen bij aan een grotere mobiliteit, vermindering van stijfheid en een verbeterd proprioceptie (bewegings- en positiegevoel) en lichaamsbewustzijn.

Ademhaling – verbinding met het zenuwstelsel en stress.

Ademen is een functie die wordt gecontroleerd door het zelfbesturende systeem van het lichaam, ook wel het autonome zenuwstelsel genoemd. Het autonome zenuwstelsel is verdeeld in het sympathische en parasympathische zenuwstelsel.

Het sympathische reageert op stress en het parasympathische wordt vooral in rust geactiveerd.

Het is aangetoond dat kalme en langzame diepe ademhaling het autonome zenuwstelsel rechtstreeks beïnvloedt door de hartslag te verlagen.

Dit leidt tot een verhoogde activering van het parasympathische zenuwstelsel, wat ertoe bijdraagt ​​dat het lichaam prioriteit geeft aan herstel en de opbouw van lichaamseigen reserves.

Bestudeerde effecten hiervan zijn een verlaagde hartslag, bloeddruk en verminderde niveaus van stresshormonen. Bovendien nemen de voedselvertering en de stoelgang toe.

PRAKTISCHE INFORMATIE

 

DATA

10 - 14 OKTOBER 2024

 

INCLUSIEF

Ontbijt, lunch, diner

Koffie/thee/koek/fruit

Beddengoed

2 Tikva-momenten per dag

2 excursies

 

EXCLUSIEF

Fitness-matje

Dekentje

Kussentje

 

PLAATS

Villa Fonti

 

JA, IK HEB INTERESSE

Doe gratis mee met

deze Tikva-les!